Friday, January 14, 2011

: Talk on Cinta :

Bismillahirahmanirrahim..

         Alhamdulilah..Allah panjangkan umurku untuk aku menulis dan berkongsi dengan orang lain dengan ilmu apa yang dipinjam oleh Allah padaku..

        Aku baru saja balik daripada  dengar talk on cinta yang bertajuk "let's get married". Talk ni dianjurkan dari kulliyyah aku sendiri iaitu Nursing. Sambutan yang amat menggalakan..Sampai seat tak cukup. Hanya menggunakan title "cinta" dan "married" sudah cukup untuk menarik perhatian golongan mudah untuk menghadiri majlis ilmu. Selalunya dengar ja word "ceramah" semua memesongkan fikiran dengan benda dunia.

     Speaker yang dijemput adalah Ustz Riedha (maaf kalau salah eja) asal dari Pendang, Kedah. Orang kampung aku. Cara dia bagi talk sangat menarik dan terhibur. Tanpa melengahkan masa lagi, mari aku cerita isi mengenai "let's get married".

     Sebelum ustaz dijemput, ada tayangan movie yang dibuat oleh committee. Pandangan2 dari pelajar2 UIA yang dah berkahwin dan belum berkahwin mengenai kahwin ketika belajar. Sangat menarik sebab real experience. 

    Ustaz cakap" marriage is something about choose the right person, right time and right attention ".
Dia tanya pulak "kenapa kita nak kahwin? "..Adakah kita kawin untuk di dunia atau sampai hujung usia?
Hanya beberapa bro dan sis yang mengangkat tangan sebagai tanda setuju. Ustaz cakap matlamat dia kahwin adalah "ustaz nak bersama dengan isteri ustaz sehingga selepas mati dan bertemu di syurga"..Maha suci Allah
Kerana, sesungguhnya seorang perempuan mudah untuk memasuki syurga jika dia taat pada suami, puasa, solat dan tutup aurat. Maka jika seorang perempuan memenuhi kriteria ini, dia mampu memasuki syurga dan bertemu dengan suaminya kelak dengan izin Allah.

     Jadi, apa matlamat kita kahwin?Adakah hanya untuk mendapatkan zuriat semata-mata (hanya memikirkan output tanpa memikirkan proses)?..Tanya dalam hati kita..

    Orang yang hebat adalah orang yang membentukkan sesuatu untuk mendapatkan ending nya..Sebagai contoh kalau kita nak buat program..Ending atau matlamat kita adalah untuk merapatkan ukhwah. maka baru orang akan memikirkan program yang mencapai matlamat tersebut. Aplikasinya dalam perkahwinan, jika kita tidak meletakkan matlamat atau ending yang kita mahu dari sebuah perkahwinan, maka banyakla penceraian berlaku. apabila kita tahu matlamat kita , maka kita akan memilih seseorang atau mencorakkan hubungan kita dengan berlandaskan Islam.

    Ustaz mempunyai dua isteri sama juga isterinya yang mempunyai dua suami. Suami pertama ustaz adalah Islam..manakala suami pertama isteri ustaz adalah Islam..Jadi, apa2 pun dalam kehidupan mereka, mereka akan utamakan Islam, berlandaskan Islam dan bersandarkan kepada Syariat Islam.
      
     Basically, the main point that bring by Ustaz is "what the purpose we want to marry"..Dia tekankan cara kita bina hubungan itu sebelum, semasa dan selepas berkahwin. Apa Do dan Dos.

     Pesanan Ustaz, jangan gelojoh untuk mencari pasangan, Percaya pada Allah sebab Allah Maha Adil. Jangan terlalu bergantung pada insiatif kemanusiaan seperti sanggup berlapar untuk simpan duit kahwin. Sedangkan orang bukan Islam pun buat benda yang sama..Maka apa yang membezakan antara kita dan orang bukan Islam?

    Jawapannya, Matlamat, Islam, cara perlakuan kita sebelum, semasa dan selepas berkahwin.
      
    Pesanan terakhir ustaz adalah " pada sesiapa yang selalu naik moto sama2, keluar naik keta sama2 dan berpegangan tangan, bertaubatla...anda belum terlambat"
    "kalau kita tak berubah sebelum kahwin, percayalah selepas kahwin pun kita takkan berubah"
    "apa yang kita buat sekarang, pasti akan dituruti oleh anak2 kita nanti sebab ia dididik sejak dalam perut"
   " rasalah kenikmatan cinta selepas berkahwin, apabila sesudah akad nikah, pertama kali kita bersalaman dengan pasangan kita dan mengucup dahinya"
  
~ Cinta Itu Indah Jika Berlandaskan Islam~ Allahuakbar!


No comments:

Post a Comment