Thursday, January 20, 2011

Bila Cinta Ini....

Bismillahirahmanirrahim..

Tidak dinafikan, isu perkahwinan di UIA ini memang tak pernah padam. Mana tak nya, setiap semester akan ada mempelai baru, setiap saat itu jugala orang ramai akan bertanya-tanya : siapa? Bila? Di mana? Dan seumpamanya.
          Bukan apa, Islamic environment di UIA ini agak bagus sebab ia menggalakkan perkahwinan dan mengelakkan berpasang-pasangan sebelum berkahwin. Maka, ramaila yang mempunyai hasrat ingin berkahwin waktu belajar. Bagus juga, sebab yang penting kita boleh jaga iman kita, jaga hati kita, jaga maruah dan akhlak kita dan yang paling penting jaga imej Islam itu sendiri.
          Beberapa hari sebelum ini, aku ada terdengar sebuah talk mengenai perkahwinan dan tanggungjawab suami dan isteri. Kita nak kawin bukan hanya memikirkan keseronokkan semata-mata (harap2 korang faham apa yang aku maksudkan). Kita perlu fikir tanggungjawab yang perlu dipikul sebagai suami dan isteri mengikut Islam itu sendiri. Maka perkahwinan itu memerlukan pengisian antara suami dan isteri. Jadi, aku akan senaraikan beberapa Do dan Don’t terutamanya pada wanita-wanita.
          Aku tujukan khas buat kakak-kakak ku yang bakal berkahwin.Ambiklah sebagai peringatan dan praktikkan kelak. Walaupun adikmu ini belum berkahwin. ^_^


Do & Don’t

1)   Bersalaman dengan suami ketika hendak ke kerja atau keluar ( setiap salaman itu akan mengugurkan 20 dosa)

2)   Sebelum tido, minta maaf dengan suami

3)   Dengar cakap suami (patuh dengan suami selagi perkara itu tidak melanggar prinsip Islam. Eg: jika suami tidak benarkan memakai pakaian yang dedahkan aurat, maka JANGAN pakai)

4)   Hidang makanan pada suami

5)   Jika suami menegur/ marah, jangan tolehkan muka ke arah lain. 

6)   Jika suami panggil isteri masuk bilik, maka tinggallah segala pekerjaanmu. (Jika ingkar, kamu akan dilaknat oleh malaikat sampai keesokkan subuhnya)

7)   Kena ada perasaan malu dengan suami (jangan suami cakap 5 patah, isteri menjawab 50 patah )

8)   Jaga harta suami (semua hak suami hendaklah meminta izin jika hendak bagi pada orang lain. Eg: suami beli buah oren, isteri nak bagi pada jiran sedikit, jadi isteri kena minta izin suami dulu)

9)   Pakai bau-bauan disamping suami

10)                     Jemput suami dimuka pintu bila pulang kerja

11)                     Jaga penampilan diri untuk suami

12)                     Walaupun kita dah bekerja dan hendak beli something menggunakan duit kita sendiri, kena minta izin suami dulu

13)                     Jaga aurat

14)                     Jaga maruah suami

15)                     Jangan keluar tanpa izin suami

16)                     Suami hendaklah menasihati isteri untuk melakukan kebaikan (kerna suami yang akan menanggung dosa isteri dan anak2nya. Jika isteri tidak menutup aurat maka suami yang tanggung)

17)                     Suami kena memberi nafkah walaupun isteri bekerja (jika suami tidak mampu, bagilah sebanyak mana yang ada walaupun 10 sen)

18)                     Suami kena menjadi ketua keluarga yang sebaik-baiknya (jangan jadikan keluarga kamu jahil tanpa solat, puasa , zakat dan sebagainya)

         Ini beberapa peringatan yang dapat aku bagi..Tetapi banyak lagi. Jadi, kakak-kakak ku, penuhkan ilmu dihatimu sebelum melangkah ke alam rumah tangga. Praktikkan dari sekarang agar semua dipermudahkan kelak. Ingatlah, jika kita tidak berubah dari sekarang nescaya selepas berkahwin demikian rupa jua.
Wasalam,

~ Memburu identiti~




2 comments:

  1. Tetapi, kata Dr Fadzillah Kamsa, ramai wanita setelah bergelar ibu, terus lupa jadi isteri

    ReplyDelete
  2. Saya setuju dgn kenyataan trsebut..mmg xdpt di nafikan..tapi masuh ada lagi wanita yg masih mainkan peranan seorang isteri yg baik disamping menjadi seorang ibu..maybe ni peringatan buat kita semua...thanks utk komen tu ^_^

    ReplyDelete