Thursday, December 23, 2010

Say No to Ryle's Tube!

Bismillahirrahmanirrahim..


      Menangis, menitis air mata, berair mata, berkerut muka, berkerut kening, berdenyut hidung, muntah darah, muntah nasi, muntah roti, muntah air, hidung berdarah dan macam2 lagi..Ni la aku dan kawan2 kelas aku rasa hari ini. Today lecture is Ryle's tube insertion.. The most scary 7 word is PAINFUL!


      Mula2 Mdm Yee  buat demo dekat zana, then kami kena cari partner masing2..Tengok demo ja aku rasa takut dan nak nangis. Aku cakap dekat mdm yee dalam kelas, "kena buat ke sis? " dia kata "ye, semua org kena" aku balas balik "nak larila"..haha..mdm ckp larila nanti kena gak..waaa..Kitaorang kena cari partner dan buat bergilir masukkan tube untuk makan tu dalam hidung masing2. Terus terang aku cakap, aku memang takut untuk buat sesuatu yang akan menyakitkan anggota badan aku..seriusly..dulu aku berapa kali pengsan dan sesak nafas tapi aku mati2 lawan cakap MA yang aku tak nak masuk wad sebab takut jarum terutamanya branula.Last2 dah tahap kritikal aku kena hantar juga pergi A&E tu pun dalam keadan tak berapa sedar so tak leh nak lawan balik or larikan diri..haha..memang sakit branulla tu.


    Back to the story today, partner aku fatin. Mula2 aku buat dekat fatin..memang cuak dan tak da skill sangat. Fatin dah muntah2 dan batuk.Aku pun nak termuntah sekali. Very speechless dan takut nak buat. Fatin terus tarik tube tu keluar dari hidung dia sebab dia cakap tak leh bernafas.Ok..Then aku punya turn.


   3 kali fatin masukkan tube tu..sakit weh..first time dia masuk sampai hidung ja aku rasa sakit then aku tarik keluar.Aku cakap tak nak teruskan tapi tak adil plak nanti fatin tak da chance nak buat dekat aku sebab aku dah buat dekat dia. Kali ke 2, tube tu masuk takat tekak, tapi aku rasa sakit dan tak leh nafas, aku tarik lagi..aku dah nak muntah2..selamatla tak makan benda berat pagi tadi kalau tak memang beraneka jenis la yang keluar sebagai muntah..weekkk...Masa ni air mata dah berambu2 keluar..memang aku nangisla.sebab aku memang jenis tak tahan sakit. Kali ketiga fatin berjaya masuk tube tu sampai ke perut aku..Aku dah mengelepar sakit tapi madam yee dengan sis juriah pegang tangan aku..memang sakit dan tak leh nafas.Rasa tube tu terlekat dekat tekak.Nak bernafas melalui mulut rasa sakit sebab ada tube tu. Melalaui hidung tak selesa sangat.huhu..sekarang aku tahu camna patient rasa.


    Hari ni macam2 real case kami dapat.
1) Ada yang partner yang jadi patient ajar nurse camna nak buat haha..ni akan terjadi kalau kami dapat educated ye patient


2) Ada yang kena vagul stimulation..effect dia bradycardia, dizzy and palpitation


3) Ada yang tube coil dalam mulut sebab salah masuk lubang


4) Ada yang jadi patient, dia tarik tube yang coil dalam mulut. Ni sangat bahaya sebab part yang besar (bahagian bagi feeding) akan masuk dalam hidung bila patient tarik another tip dalam mulut. Ada possibility akan koyakkan kulit hidung..so dangerous


5)Mostly hidung berdarah atau muntah berdarah


6) Ada yang susah nak masukkan seperti ada obstruction..


     Ryle's tube tu dimasukkan pada patient yang tak leh makan secara normal, tube tu masuk dari hidung sampai ke perut. 3 minit ja masuk tube tu aku dah mengelepar 1 badan dan sakit macam mana la patient pakai lama2..sian ye..
       Apa2 pun bak kata madam yee..kami terbaik and did a great job today.Sekurang2nya kami tahu perasaan patient nanti. Walaupun batch kami selalu dikutuk ataupun dikeji, tapi mdm yee cakap dia nampak improvement pada batch kami..So kawan2 jom jadi patient dulu sebelum kita jaga patient. Nanti kita akan bagi nursing care yang terbaik pada mereka sebab kita tahu persaaan dan kesakitan yang diaorang rasa..Very good and meaningful experience..All the best! ^_^


Take note : I LOVE NURSING !

2 comments:

  1. haha...menarik...tahniah kpd anda2 semua...ya-ha!

    ReplyDelete
  2. ye..taniah untuk korang juga sebab nanti akan kena gak..

    ReplyDelete