Thursday, December 9, 2010

Kejayaan @ Kegagalan Adalah Satu Kepastian!

Bismilahhirrahmanirrahim...


      Dah lama rasanya tak menulis blog ni.. Lepas sibuk dengan final exam, kitaorang sambung posting di Temerloh selama 2 minggu..Sedangkan kos lain tengah berseronok cuti sebulan..hehe..Tak apa..itu kelebihan mereka..Sekarang tengah habiskan cuti seminggu di rumah mak saudaraku di rawang. Mesti pelikkan kenapa aku tak balik umah cuti sem ni..Bukan apa, minggu depan aku kena balik umah juga sebab kak ke2 aku akan bertunang. Pastu fikirkan kena bajet dan jimat so tak balik la.Mak aku pun tak bagi balik sebab dia kata jauh nak ulang alik dan kebetulan bas aku selalu ja rosak di tengah highway. Dah tiga kali bas aku tersadai bila nak balik kuantan ke kedah..Ujian2..


    Baru 2 ari lepas result untuk final exam keluar. Alhamdulillah..semuanya terbaik walaupun tak sebaik orang lain. Tapi aku tetap bersyukur. Sesungguhnya, kegagalan mengajar kita erti kejayaan.Kenapa? Aku cukup takut dan sedih kalau gagal dalam sesuatu terutama selepas berusaha betul2..maybe tu bukan rezeki aku.Tapi kali ni aku sangat bersyukur sebab semester ni banyak memberi kegembiraan padaku.


    Semester ni aku hanya ambik 4 subjek ja..Medical surgical 1,2,3 dan bahasa melayu untuk kerjaya. Dari mula sem lagi aku dah target untuk buat yang terbaik supaya aku boleh back up balik result yang merudum semester 2 aritu sebab subjek yang susah dan banyak..memang struggle...alhamdulillah..semester ni semua lecturer banyak beri tunjuk ajar dan baik. Aritu exam parktikal iaitu OSPE..alhamdulillah..aku buat dengan terbaik..aku rasa teruk dan sedih betul bila OSPE masa semester pertama dulu aku gagal..tapi kali ni aku buat yg terbaik. sebenarnya aku tak tahu pun markah untuk OSPE utk sem ni aritu..Tapi sister nani yang merangkap sebagai ummi aku bagitahu 1 berita gembira..biarlah rahsia apa berita tu..dan dia cakap "i'm proud with you and you deserve it"..thanks sister sebab banyak tolong dan ajar saya sem ni..harap2 berkekalan. 


      Result final exaam ni plak yang terbaik buat masa ni..setelah macam2 dugaan yang aku tempuh.Aku rasa semester ni aku banyak bertawakal terutamanya subjek sis nani dan madam yee. Pertama, agak banyak yang nak dihafal dan difahami..Kedua, masa mid term last paper subjek sis nani n mdm yee (Med-surg 3, betul ke?), petang sebelum exam tu aku jatuh tangga sampai terseliuh kaki..huhu..bayangkan dengan tak study habis lagi tiba2 jadi camni camne nak study..dengan mood sakit...Malam  tu kaki bertambah sakit dan bengkak dengan menangis 1 hal lagi..mm..dugaan..tapi gagah gak study walaupun tak berapa masuk otak..terutamanya topic sis nani yang baru nak study malam tu.. Esok pagi sebelum pi exam, aku pi jumpa doktor dulu dan dapatla tongkat sakti.ting! ^_^ ..malu gak bila cat walk dalam exam hall. Alhamdulillah..dengan dugaan yang Allah bagi, result mid term tu aku dapat yang terbaik juga sebab lebih dari separuh kelas gagal untuk subjek tu..Nampak tak keindahan disebalik dugaan yang Allah bagi?.. Dugaan tak berhenti disitu ja..Masa jadual final exam keluar, asalnya med-surg 1, pastu selang sehari med-surg 2 then selang 3 or 4 ari kut baru med-surg 3. Aku pun study la untuk ,med-surg 1 @ 2 dulu sebab gap dekat sangat. Tiba2 sehari sebelum nk exam med-surg1 tu jadual exam baru keluar..ada perubahan med-surg 2 tukar dgn med surg 3..subhanaAllah..hanya Allah ja tau..time tu memang tension gila sebab tak prepare apa langsung untuk last paper tu sepatutnya. Dalam masa 1 hari nak study untuk med-surg 3 tu yang banyak dan susah.. Memang struggle betulla dan tawakal..Alhamdulillah..aku dapat result baik..dapatla naik balik CGPA aku yg turun sebab sem 2 aritu..


     Apa yang aku dapat simpulkan,  kegagalan dan dugaan yang Allah beri kepada kita adalah satu perhentian yang perlu kita singgah dan lawati sebelum kita sampai ke destinasi yang indah tu.. Apa yang perlu kita buat hanya percaya padaNya dan selalu didik hati kita supaya bersabar dengan ujian itu. InshaAllah..kita akan rasa ketenangan dan kegembiraan nanti...


Wink Wink !! ^_^

No comments:

Post a Comment