Friday, March 18, 2011

Wad Kanak-kanak--> Part 2

Salam..

Semalam berakhirlah seminggu aku bertugas di wad paedatrik/kanak2. First day kan aku kata nak resign...lepas tu aku dah boleh adapt environment dekat situ. Dah lama rasanya tak ada adik kecik sebab tu dah lupa skill nak tackle kanak2. Kalau baby ok la.Sebab selalu tackle anak saudara, shasha, hehe

Pengalaman dan panduan yang paling berharga untuk aku rasanya sebab aku dan semua orang akan bakal menjadi ibu kepada bakal anak-anak kan. So, sepanjang aku di wad, macam2 case adik2 yang masuk wad. Majoriti semua masuk disebabkan kucuaian mak ayah. Tapi semua dah takdir Allah..Dia yang telah menentukan semuanya walaupun kita peka macam mana pun.Kita yang diluar ni ambiklah iktibar.

Aku pernah cakap dengan kawan baik aku dulu. Aku cakap la," nanti anak2, saya xnak bagi main pasir or benda2 kotor, nanti dapat penyakit, sian dia"..best frend jawap , " ish kamu ni..bagi la anak2 rasa, pegang tanah,,biar dia belajar sendiri melaui sentuhan,kalau saya, bebas ja anak2 nak main, tapi saya tengok la.xdala tinggal camtu ja"..k

Aku medical background, so aku tau penyakit ni camna dapat dan so on. That' why aku lebih risau dan particular. Dia bisness background, memang xtau sangat pasal medical. Cara dia fikir tu betul, tak salah pun. Bagus bagi anak2 masa kecik tu belajar dari persekitaran dia. Dua-dua statement boleh digabungkan dan konklusinya, "PANTAU ANAK-ANAK".

Sekarang aku listkan case yang ada di wad. tak semua la..

1) Adik ni nama dia X, 2 tahun. Masa admit keadaan dia --> tangan kiri patah, leher pakai neck support tu sebab patah , muka habis becalar separuh. Memang sedih tengok dia. Tau x knp dia jadi camtu? accident?..bukan.
Ceritanya macam ni..ayah dia nak pi kedai. dia nak ikut tapi ayah dia tak bagi. Ayah dia park motor RXZ depan pagar dan bawa dia masuk. Ayah dia tak pasti sama ada dah kunci pintu rumah ke tak sebab anak dia ni dah pandai buka pintu sendiri even berkunci. Ayah dia ke dapur. Adik ni pun, keluar dan panjat motor tu sebab nak ikut juga ayah dia ke kedai. Entah macam mana, adik tu jatuh dari motor, tiba2 moator tu hempap dia. Muka dia sembah jalan tar,,tragisss...T_T 
Masa aku teman mak dia dan adik ni ke bilik operation, mak dia tatap je muka anak dia dan sebak. Aku yang tengok pun dah nak nangis. Mak mana yang tak sedih kalau anak jadi camni. Ayah dia plak sedih sangat dan tak leh tengok muka anak dia yang teruk tu, dia rasa cam nak buang motor tu dah.
Jadi, pantau anak2 anda.


2) Adik Y,lelaki, umur 6 tahun. Tebakar separuh badan. Adik ni main di tokong cina. Dia main lidi api tu yang cina gna sembahyang. Masa ni ayah dia dalam tokong, dia di luar. Tiba2 api tu terkena baju dia so burn la. Masa aku teman doctor nak cuci luka dia, doctor bagi first dose ubat tido. Tapi dia tak tido..adui..aku yang tungu dia jadi ngantok plak. Adik ni lawan dengan diri dia tak nak tido. Pejam celik. Aku dengan kwn aku dah tergelak2 tengok gelagat budak ni. Dah 15 min ttak tido lagi, doctor bagi second dose. Dia tak tido juga. Kebalnya budak ni. Doctor terpaksa terus kan juga cuci luka terbakar dia tu.memang sakit la..menjerit dia..aku dan kwn2 kena pegang dia. Kuat budak ni.Sian dia..sakit weee...
Jadi, pantau anak2 anda bila dia main api.

3)Adik ni orang asli, umor 2 tahun, Kena penyakit tangan, kaki dan mulut. Selalunya sebab poor hygiene la. Main2 tanah semua dan tak basuh tangan. Siap kena kuarantin lagi adik ni dalam wad sebab takut jangkit pada pesakit lain. Semalam dia dibebaskan dah sebab dia dah semakin sihat. Dia seronok sangat dan lari 1 wad..haha..kelakar la adik ni.
Jadi, pantau anak bila dia main dan pastikan kebersihanya,

Case2 yang lain banyak under medical macam appendik, neck abscess dan infection.
Apa yang aku nak cakap sini, tak salah kita nak bagi anak2 main semua tapi pantau la. Kalau boleh elakkan, Jangan marah dia tapi terangkan kenapa ni tak boleh dan sebagainya. Baru la anak2 faham dan tak memberontak. Be a smart parent! ^_^

Next week ward kanak2 lagi tapi ward tu lagi mencabar..hehe..gerun..fuhhh..

No comments:

Post a Comment