Saturday, January 1, 2011

1 + 1=? Jawapannya bukan 2.

Bismillahirrahmanirrahim..
Apabila Islam dan Muslim menjadi dua benda yang berbeza

Part  1 :  Aku bertemu dengan Islam dalam diri bukan seorang 
                 Muslim
Ustaz hasrizal menceritakan kisah hidupnya sewaktu menunggu saat kelahiran cahaya mata sulungnya. Anaknya dilahirkan di luar negara. Hospital yang ustaz pilih bukanlah hospital Islam apatah lagi bukan sebuah Negara Islam..
   Ustaz dibenarkan masuk ke bilik bersalin untuk menemani isterinya.  Dia setia disamping isterinya yang  sedang berjihad untuk melahirkan seorang umat Allah ke muka bumi ini. Doktor yang menguruskan sesi isterinya bersalin bukan seorang umat Islam apatah lagi seorang muslim. Ustaz sentiasa memberi kata semangat kepada penyeri hatinya itu. Tatkala resah pada detik genting itu, doktor  memanggil ustaz secara tiba-tiba. Doktor  menyuruh ustaz supaya meletakkan tangannya untuk menyambut kepala anaknya. Kepala bayi itu sudah nampak dengan jelas dan akan keluar bila-bila masa aja. Ustaz pun letakla kedua-dua tangannya seperti yang disuruh oleh doktor tu. Tidak lama kemudian tu, anak sulung ustaz lahir dengan disambut oleh tangannya sendiri..SubhanAllah..indah sangat saat tu aku rasa bagi ustaz, isterinya dan bayi itu. Tidak cukup dengan tu, doktor  memberi peluang yang sangat berharga iaitu menggunting  tali pusat anaknya sendiri.  Ustaz pun guntingla sambil dibantu oleh nurse selepas tu. Ustaz pun melaungkan azan yang mengandungi kalimat Allah pada telinga anak sulungnya tu dengan keadaan bayi yang masih lagi berlumuran darah yang bersih...Sebak dan syahdu ..
          
Part 2: Aku tidak bertemu dengan Islam dalam diri seorang  Muslim
Ustaz hasrizal menceritakan kisahnya ini apabila isterinya  melahirkan cahaya matanya yang kedua. Cahaya mata kedua ini dilahirkan di Malaysia iaitu sebuah Negara Islam. Ustaz memilih hospital swasta yang berkonsepkan Islam. Bagunannya diwarnai dengan hijau..warna Islam.. Dindingnya dilekatkan dengan ayat-ayat suci Al-quran..panduan bagi orang Islam...Ustaz menjangkakan apa yang dialaminya sewaktu cahaya mata sulungnya dilahirkan dahulu akan berlaku sedemikian rupa untuk saat kedua ini.
     Ustaz dibenarkan masuk ke bilik bersalin untuk menemani isterinya..(seperti biasa). Dia setia disamping isterinya yang  sedang berjihad untuk melahirkan seorang umat Allah ke muka bumi ini..(seperti biasa). Doktor yang menguruskan sesi isterinya bersalin  seorang umat Islam dan sudah pasti seorang muslim.. (kepercayaan diberikan). Ustaz sentiasa memberi kata semangat kepada penyeri hatinya itu (seperti biasa). Doktor dan jururawat masing –masing  fokus kepada tugas mereka. Saat cahaya mata itu hendak keluar dari rahim ibunya, doktor tidak memanggil ustaz.. (kehairanan)..Doktor meneruskan tugasnya dengan memotong tali pusat anaknya.. (hampa)..Jururawat membersihkan anaknya itu..dan akhirnya ustaz bersuara “hai..tak nak bagi anak tu kat bapanya ke”..Jururawat dan doktor terperanjat dan seolah-olah baru menyedari kewujudan ustaz di dalam dewan bersalin tu.  Jururawat  tu pun berkata, “eh..encik.nak anak nya “dengan muka sengih2 tak berapa nak sengih..Ustaz pun azan di telinga anaknya..Sedih dan kesal..
Moralnya : Islam dan diri muslim atau muslimat itu sendiri perlu disatukan. Ia  tidak boleh dipisahkan menjadi dua kompenen yang berbeza. Kalau kita mahu berdakwah kepada orang bukan muslim tanpa membawa ajaran Islam, adakah mereka akan percaya dan yakin dengan kita? Jika kita beragama Islam tapi tidak membawa akhlak dan aqidah sebagai seorang muslim dan muslimat yang sepatutnya, mungkinkah orang akan hormat pada agama dan diri kita sendiri?
Renung-renungkan..dan selamat beramal..
: Kembara Mencari Ilmu dan Identiti :

No comments:

Post a Comment