Friday, November 12, 2010

: Petua :

Salam again,

* Parut Jerawat
    Aku teringat satu soalan yang kawan aku tanya dulu, "Muni, cam na nak hilangkan parut jerawat? " aku jawab "janganla picit jerawat"..pastu dia cakap "masalahnya ni PARUT jerawat bukan jerawat"...
Mmm...betul jga kan..camna nak hilangkan parut jerawat ni..aku pun cakap tak tau jala takkan nak pandai2 bagi petua plak kan.

   Semalam, aku ada terbaca ruang info dalam majalah. Dia bagi petua nak hilangkan parut jerawat. Bahan2nya :
1) serbuk kayu manis (Cinnamomum verum)
2)bedak sejuk
3)sedikit air

So, campur semua bahan ni dan tempet/sapu dekat muka terutamanya masa nak tido.Amalkanla selalu.
                                   Kayu manis

        Bagi orang belum ada parut jerawat tu jaga2la.Ni aku nak bagi nasihat pasal jerawat. Pastikan kulit muka dan kulit kepala kita sentiasa bersih  dan tak berminyak.Kulit kepala berminyak juga akn menyebabkan jerawat akan muncul. So pastikan cuci kulit kepala tu betul jangan bagi ada sisa shampo tertinggal. Sisa ni la akan berkumpul dan buatkan liang pori2 kepala tu tersumbat. Cuci muka selalu. Tak semestinya kita kena guna pencuci muka. Guna air saja pon tak pa.kalau selalu sangat guna pencuci muka dalam sehari akan menyebabkan kulit muka kita kering.  Kalau jerawat memang dah ada rajin2 la cuci kepala dan muka. Jangan picit jerawat atau sentuh. Biarla jerawat tu nak membesar ka apa just ignore it. Lama2 dia akan kecut sendiri dan jadi semakin kecik. Time tu baru la boleh tarik dan buang jerawat yang kering tu. InsyaAllah nanti tak da parut sebab saya memang selalu buat dan alhamdulillah tak da parut.

* Menghilangkan Tahi Lalat

       Sesetengah orang ada tahi lalat mati atau yang hidup.Bagi yang mati tak da masalah. Kalau yang hidup tu la agak bermasalah bila tumbesarannya tak dapat dijangka..haha..Sebenarnya tahi lalat ni menambah seri diwajah. Bagi aku, orang yang ada tahi lalat ni manis dan sweet ja wajah dia.Tapi bagi tahi lalat yang semakin membesar tu mungkin tak menyenangkan bagi orang lain. Ni ada petua untuk hilangkan tahi lalat.Sebenarnya aku rasa petua ni agak scary dan mmm..Bahan2nya:

1)buah nanas/ limau purut yang dikisar

Then letakkan bahan yang dikisar tu pada tahi lalat 3 hari sekali. Amalkan selalu sampai tahi lalat tu jatuh atau mati sendiri.
                                    Limau purut


Nanas

*Memerahkan bibir

      Bagi mereka yang mempunyai bibir yang agak gelap atau hitam. Korang boleh cuba petua ni.
Ambik 3 helai daun sirih dan perah sampai keluar air warna merah.Then sapu air tu kat bibir pada waktu malam.InsyaAllah akan nmpk hasilnya.
                                    Daun sirih

*Mencantikkan bulu kening

        Tak semestinya kita kena cukur kening untuk mencantikkannya. So cuba petua ni.Kut2 menjadi ke kan. Ambik daun lidah buaya.Ramas sampai kuar lendir then sapu dekat kening pada setiap malam.
                                    Aloevera

Selamat mencuba petua2 ni nya.. ^_^


2 comments: